مطالعۀ تطبیقی معراجنامۀ علاءالدوله سمنانی و مصیبتنامۀ عطار نیشابوری
نویسندگان
چکیده مقاله:
The “Inner stairs” or “Inner Journey” is one of the epistemological cases in Gnostic schools. Corresponding to the Ascent, traveler's soul during the developmental journey to the stages like Heart, Secret, Spirit and Inner Mystery can obtain a capability which enables traveler to experience the manifestations and External Multiplicities within his heart and offer them for his inner self. What is released by this journey in this inner travelling is a part of his awareness to the objectified reality. Semnānī’s Me’rāj- nāmeh either in terms of theme or in terms of dialogues and story's characters' baking to Low and Celestial manifestations has many similarities with ´Attār's Mosibat-Nāmeh. Although, Semnānī's thesis is an experimental work but undoubtedly, its author considered Attar's Mosibat-name because of familiarity with Attar's thoughts. This paper tries to compare these two works and to introduce their similarities and also to focus on the importance of Inner Travelling or travelers' individual experiences in direct understanding of reality. Through the step by step comparison of the story's characters' ascent, the manner of dialogues and the concepts of their dialogues with Nature manifestations and mentioning of differences, we will show their content commonalities.
منابع مشابه
مطالعۀ تطبیقی معراج نامۀ علاءالدوله سمنانی و مصیبت نامۀ عطار نیشابوری
معارج باطنی، یا سفرهای انفسی یکی از موارد معرفتشناختی عرفان اسلامی است؛ مطابق با امر عروج، نفس سالک در سیر تکامل تطورش در مراتب دل، سرّ، روح و خفی از قابلیتی برخوردار می شود که سالک را قادر میکند مظاهر و تکثّرات بیرونی را در درون تجربه کند و هریک را بر باطن خویش عرضه کند؛ آنچه از سیر و سفر در این سیاحت باطنی برسالک پدیدار میشود، بخشی از علم وی نسبت به حقیقت اعیان است؛ معراج علاء الدوله سمنان...
متن کاملبررسی لطایف سبعه و پیامبران وجودی هفتگانه از عطار تا شیخ علاءالدوله سمنانی
شیخ علاءالدوله (657ـ736 هـ.ق) در آثار مختلف خود بهویژه رسایل فارسی به این مسئله که دل انسان چگونه میتواند جلوهگاه و آینه تجلی جلال و جمال الهی شود، اشاره کرده است و از این رهگذر به «لطایف سبعه» پرداخته است. نظریۀ لطایف سبعه و تطبیق آن با پیامبران وجودی هفتگانه تاکنون با نام علاءالدوله سمنانی شناخته شده است، اما اینکه آیا تا قبل از وی کسانی دیگری نیز به این مسئله پرداختهاند یا نظریۀ لطایف س...
متن کاملگرایشهای شیعی در تصوف علاءالدوله سمنانی
ابوالمکارم رکنالدین علاءالدوله احمدبنمحمدبناحمد بیابانکی سمنانی (659ـ736ق)، از عرفای بزرگ کبروی به شمار میآید که به اعتبار وی، این طریقت «علائیه» نیز خوانده شده است. خاندان علاءالدوله، از خانوادههای اصیل و ثروتمند سند بودند که به سمنان کوچ کردند و در عصر ایلخانان، صاحب مشاغل دولتی بودند. دوران زندگی علاءالدوله را به دو دوره، قبل و بعد از توبه و تحول روحانیاش، میتوان تقسیم کرد. این تنبه ...
متن کاملنگاه عارفانه شیخ علاءالدوله سمنانی به جامعه
هدف از این تحقیق، جستجوی ماهیت عرفانی و علل اجتماعی در این قضیه است که شیخ علاءالدوله سمنانی، در کنار حجم غالبی از مضامین عرفان عملی و معرفت الهی، تفاسیر نظری خود را به صورت اشارات پراکنده در مورد مسائل مختلف جامعه ایران در دوره حکومت ایلخانی (7و8ق) مطرح میسازد، چنانکه نقش عواملی محیطی و خارجی را در تحولات اسلام و تصوف، مهم ارزیابی کرده و به امکان تأثیر بخشی گسترده مشایخ بر تعلیم و تربیت ان...
متن کاملبررسی تطبیقی وحدت عرفانی در اندیشههای عطار نیشابوری و ابنعربی
عرفان خراسان از قرن سوم تا قرن ششم ه.ق. بیشترین گستردگی را در فرهنگ و ادب پارسی داشته و از قرن ششم به بعد، خاصّه از قرن هفتم، عرفان نظری با ظهور محیی الدینبن عربی گستردگی بیشتری یافتهاست. آنچه موجب شکلگیری عرفان نظری و عملی شده؛ نوع نگاه متفاوت عارفان به مقولۀ وحدت است. علیرغم پژوهشهای بسیار دربارۀ وحدت / توحید، به مسئلۀ خلق در کنار حق و تفاوت سلوک در ارتباط با مقولۀ وحدت توجه نشدهاست. ...
متن کاملتقریب مذاهب اسلامی در چهل مجلس شیخ علاءالدوله سمنانی
شیخ علاءالدوله سمنانی از مشایخ بزرگ عرفان و تصوف ایران سده هشتم قمری، توانست با رویگردانی از جاه و مقام دربار ایلخانان مغول، به سیر و سلوک روی آورد و مروّج عرفان، تصوف و اخلاق زمانه خود شود. او با روحیه تسامح و تساهل، اعتقاد راسخ و عملی به تقریب، و تقارب و سازگاری مذهبی، زمینه ایجاد تقریب بین مذاهب اسلامی را فراهم ساخته است. نگاه احترام آمیز و بدون تعصب مذهبی نسبت به دو مذهب شیعه و سنی از ویژ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 0 شماره 23
صفحات 207- 230
تاریخ انتشار 2016-09
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی برای این مقاله ارائه نشده است
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023